Friday, December 31, 2010

azan








bilal berucap bergetar mulutnya di hadapan mikrofon .
jari jemari siap siap memegang kaki mikrofon .
sambil mengelap air wudhu di celah celah telinga
tersenyum lihat pakcik jemaah minum kopi sembang sembang di bawah sana .

  • Allahu Akbar Allahu Akbar
  • Asyhadu alla ilaha illallah
  • Asyhadu anna Muhammadar Rasulullah
  • Hayya 'alash sholah 
  • Hayya 'alash sholah
  • Hayya 'alal falah 
  • Hayya 'alal falah 
  • Allahu Akbar Allahu Akbar


terdengar curahan air paip memukul jubin lantai tempat ambil wudhuk .
kedengaran suara anak kecil gelak ketawa sambil ambil wudhuk .
bunyi guruh suram suram merayau rayau di sekitar awan .


hebatnya islam manisnya islam .


aku tak tau apa mungkin anak muda macam aku ni tidak merasa manisnya dan nikmatnya "azan" .


sedangkan kalau hidup seribu tahun lamanya pun
belum tentu engkau dapat rasa apa itu nikmat azan .
inikan pula hanif jamal yg baru hidup setahun jagung .


teringat masa zaman dulu .
zaman darjah empat , venue : sekolah agama .
menjadi bilal sekolah adalah salah satu dari produk "populariti" aku .
sebab jadi bilal , aku boleh jadi terkenal .
biasa la weh . darah muda , baru budak budak .
tergeletek sedikit jadi terkenal , mulalah menggatai nak jadi lagi femes .


tak pernah pula teringat nak buat kerja secara ikhlas


*time dulu dulu laa*


sekarang ? hanif jamal ?


entah .
tidak tahu .


dah lama tak melaungkan azan .
rasa jauh roh dan diri ini .
azam tahun baru aku adalah err ...


*apa ni tukar topik bagus macam tutttt*


aku nak jadi bilal !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
nak cuba laa apply kat mana mana masjid hahaha :D


last words ,
azan adalah fenomena luar biasa , kenapa manusia anggap itu adalah perkara biasa ?




chow dulu :D
ohh azan la . nak solat laa ...




*OHH ! AZAN DALAM CITE DRAMA ? CEH DAMN GILE*


btw , selamat tahun baru 2011
mantap tarikh hari ini
1.1.2011 




No comments:

Post a Comment