Saturday, October 23, 2010

seronok menjadi orang tidak miskin ?



i found this picture and another picture kat dalam yahoo mail aku .
entah sape entah tiba tiba semangat forward kat aku .


ade satu gambar aku tak sanggup nak letak .
gambar seorang mak cik tua yang miskin . sanggup minum air yang bertakung kat tepi jalan .


mungkin tiada bekalan air agaknya .
cehh . aku tidak menangis kerana gambar tersebut .
aku semakin marah .


marah dengan kebangsatan kebabian kebebalan manusia akhir zaman ini .


kalau tengok gambar yang kat atas tu
lagi aku marah .


There are so many poor people on earth .
but mostly we ignore them only and then when the news says a baby died of hunger we all say: 


"Poor baby, why did nobody helped."





pernah terpikir tentang kesusahan mereka ?
kita dengan jayanya dapat bersolat lima waktu sehari .

dalam rumah yang sentiasa dilindungi . dalam negara yang aman damai .


kalau panas , kita ada kipas tripod yang tolong sejukkan kita .
kalau takda kipas pon , kita masih ada peti ais . sumbatkan badan kau dalam peti ais tu . insyaAllah sejuk dalam arwah laa kau hahahaha .


buat lawak pulak orang tengah touching ni .


macam mane dengan mereka yang tidak senasib baik seperti kita ?
mampukah mereka membeli kipas ?

mampukah mereka bersembahyang di rumah sendiri ?
mampukah mereka beli peti ais ?





anak muda zaman sekarang semua dah pandai .
dah pandai main internet .
dah pandai main facebook ( itu aku )
dah pandai main blogspot ( aku juga )
dah pandai main twitter ( asyik aku je ?!!!)



dengan internet kita boleh dapat macam2 maklumat .


tapi macam mane dengan nasib mereka yang di sana atau di sini ?

cuba lihat kalimah ini baik baik :

beli surat khabar pun diorang tak mampu !


apa lagi kita ini ?

apa yang Allah nak sebenarnya ?
mengapa Allah mencipta orang miskin ?

senang je . sebab dia suroh kita bersyukur !! bersyukur !!!





susah ke ?

======




"pernah bersyukur ?""pernah . tapi kadang kadang aku ni selalu lupa"
" bagos .""ehh apasal kau nangis ?""takda apa apa laa"
"sedih kan baca post aku ?"
"tak . aku kene marah dengan mak aku laa"
"cehhh haram alkdashdkajshdkhasdkhasd"
"kantoi cakap tak elok !"
"lantak laa .urghhh








No comments:

Post a Comment