Tuesday, September 14, 2010

selamat hari rayaa dan babai :)

Nak tergelak pun ade bile tengok anak-anak muda beraya di zaman teknologi je .
kate orang orang tua : ZAMAN BESI ZAMAN BATU.

Yela . kereta sekarang semuanye besi . mane ade plastik .
motosikal ? rumah ? komputer ? haha . semuanya pakai besi . pakai batu . 

tapi bukan zaman logam . zaman logam . zaman neolitik uh . haha . ade laa sikit persamaan :)
hari tu aku dengan member member jiran aku bercadang nak raya umah orang . 

Halamak . biasalah . tradisi taman dan tradisi hidup aku . 
kalau tak raya umah jiran memang tak sah betol .

Tapi semenjak aku dan besar ni . dah jadi "anak muda" laa kononnya (sebab dah 15 tahun) , rase macam tak malu plak raye umah orang . makan-makan . pastu tunggu duit raya dan then CABUT LARI .

hah ? tuan punya rumah yang kita raya uh bukanlah seseorang yang kita rapat . sekadar jiran . tegur sikit sikit lepas itu masuk rumah .

memang sekarang trend terbaru budak-budak raya rumah orang punca pencariannya :

 DUIT DUIT DUIT 

Aku makin segan pulak . dihulurkan sampul duit raye 

: adik , nah duit raya . lepas ni nak raye mane pulak ye ? *sambil hulur sampul raye .

Argh . segan gile . lantak laa . dah dapat duit raye pun sudah cukup .


*konklusinya mudah sekali : cuba sebagai manusia , ubah mindset , pemikiran anak anak muda sekarang ni . apa maksud RAYA dan mengapa umat Islam perlu "BERAYA" .

Aku tak boleh sembang banyak . sebab aku pon anak muda mwahahahahahaha :)


*teringat ade member aku cakap lepas dapat duit raye :
Selamat hari raye makcik . pakcik . haha . babai :))


*Hadoy . menebal muke aku 4 cm :)





No comments:

Post a Comment